Jan 7, 2010

Facebook


Lately, semua orang ada facebook..Dari sekecil-kecil budak sampaila yang setua-tua manusia..Semuanya tak mahu ketinggalan zaman. Macam tak percaya, zaman teknologi harini berjaya mengubah corak hidup manusia kat bumi ni.

Pada aku facebook ada juga kebaikan dan ada juga keburukan. Kebaikannya memang tak dapat disangkal lagi. Dari facebook, korang akan dapat:

1) Berjumpa balik dengan kawan-kawan lama yang dah lost contact berkurun lamanya. Memang hebat kuasa facebook.Kalo takde facebook, ko jangan harapla nak terserempak dengan kawan, sdara-mara yang dah lama tak jupe, kekasih lama, even musuh lama pun, ko bole jupe balik..

2) Asah skil komunikasi & etc..Disamping tu masing-masing sibuk menunjukkan kehandalan tak kira lah dari segi rating main games yang berlambak-lambak kat dalam tu, tunjuk betapa cantiknya muka or wedding or pakwe & betapa kayanya punye barang mewah..pastu taknak kalah, status update yang hebat & best-best aje..betul tak?? Aku mengaku...haha!!

3) Bertukar-tukar fikiran dan pendapat..Tak kiralah dari sudut apa sekalipun..Facebook jadi medan meluah perasaan, pendapat, penyampai maklumat terkini & mengumpul fans (bukan kipas, tapi peminat..)

Tapi dengan facebook juga, keburukan pun banyak. Antaranya:

1) Ramai yang terlalu asyik main farmville, fishville, barn buddy, mafia wars & etc sampai lupa kewajipan lain..Kewajipan pada tuhan, pada isteri, pada suami, pada anak, pada kerja-kerja seharian...Terlalu asyik dengan alam maya padahal diri sendiri kat dunia nyata tak terurus & tak miliki pun semua tu (ladang mcm farmville tu ko ada??).

2) Status update yang selalu mengumpat, mengeji, memburukkan orang lain (tak kiralah secara sengaja ataupun bergurau), berbangga diri...Hmmm..think before you jot down anything..Fikir-fikirkanlah perasaan orang lain..Facebook bukan milik kita seorang saje..Pastu yang paling aku pantang & aku geram bile ada dikalangan staf-staf yang bole pulak update status "harini bosannye takde kerja..." padahal in reality u got lots of workload to be done..Aje aku sekeh sorang-sorang malaun yang buat statement macamtu..

Aku taknak statekan banyak sangat keburukan facebook sebab hari-hari aku mengadap "buku muka" ni juga..But please la be rasional..Time ada kerja, buatla kerja..Jangan asyik duk menghadap benda alah ni je..Kalau kita jenis yang buat kerja laju tu takpe, ni nak kena sergah, nak kena ketuk, baru kerja jalan..Please sedar diri..sebelum terlambat.

Cukupla cerita pasal Facebook..It just my opinion..If you dont like the content or terasa terkena batang hidung sendiri, kindly leave..

Malam ni bosan..Apesal cerita "Jangan Tegur Lagi" tu dah tak seram sangat??

2 comments:

Mrs. Nurulazmi said...

uh..saya suka..saya suka entri ini. Sangat menarik. Kalau saya jadi cikgu bahasa Melayu, saya bagi markah 110% untuk entri ini (saya tak kisah kalau ada ejaan dan kosa kata salah).
hehehehe...
Saya tak da facebook..hati belum terbuka lagi nak buka "buku muka" sebab ada banyak lagi buku- buku lain belum saya khatam lagi.Sebab saya masih budak sekolah lagi ;O)hehehe

Mrs. Adnan said...

thanks v..saja meluahkan pendapat yang sikit-sikit bernas tu..buku lain pun banyak yang saya tak khatam lagi jugak..hihi!